Toinenkin näkökulma

Blogit ja Kolumnit
13.05.2019 • Poliisipäällikkö

Suomessa on voinut lähes 20 vuotta ajaa niin sanotulla mopoautolla, jonka kuljettamiseen on riittänyt tavallinen mopokortti. Enimmillään mopoautoja rekisteröitiin vuodessa yli tuhat kappaletta. Huippuvuodet olivat 2010-luvun alussa. Mopoautojen kokonaismäärä oli maksimissaan noin kymmenentuhatta.

Mopoauto on rakenteeltaan kovin heiveröinen henkilöautoihin verrattuna. Rakenteissa on käytetty vain vähän metalleja. Tämä tekee siitä varsin turvattoman vahinkotilanteissa. Kun vuodessa on sattunut noin tuhat mopoauton liikenneonnettomuutta, on ymmärrettävää, että on ryhdytty miettimään muitakin vaihtoehtoja. Onnettomuuksissa kyse on ollut etupäässä pienistä peltikolareista.

Useiden vuosien valmistelujen jälkeen eduskunta on viime joulukuussa hyväksynyt lainsäädännön ns. kevytautoista eli nopeusrajoitetuista henkilöautoista. Kyse on pienehköstä henkilöautosta, jonka maksiminopeus rajoitetaan erityisellä nopeusrajoittimella 60 kilometriin tunnissa. Rajoittimen asentaa valtuutettu korjaamo ja se sinetöidään, joten sitä ei voi, ainakaan periaatteessa, mennä itse säätämään. Muutos pitää myös katsastaa.

Kevytauton ajamiseen vaaditaan viidentoista vuoden ikä, vain neljän tunnin teoriaopetus, teoriakoe ja ajokoe.

Asian valmistelussa on pääosin puhuttu vain mopoautolla ajavien nuorten turvallisuudesta. Se on selvää, että uudistus parantaa sitä merkittävästi. Asialla on kuitenkin myös toinen, huolestuttava näkökulma. Kevytauton ajamiseen vaaditaan viidentoista vuoden ikä, vain neljän tunnin teoriaopetus, teoriakoe ja ajokoe. Kuitenkin ajettavana on tuhatkiloinen auto, joka voi aiheuttaa suuria vahinkoja muille liikkujille, mm. kevyelle liikenteelle. Mopoauto-onnettomuuksissa yli puolessa aiheuttajana on ollut mopoauton kuljettaja. Ne ovat olleet samantyyppisiä kuin nuorten uusien kuljettajien henkilöauto-onnettomuudet. Pystyykö 15-vuotias hahmottamaan liikenteessä muiden liikkujien toimia, löytyykö häneltä tarvittavaa vastuullista asennetta, malttaako hän olla hölmöilemättä kavereitaan kuskatessaan? Isoja kysymyksiä herää myös, jos seuraa mopoilla ajavien temppuilua liikenteessä.

Itse olen huolissani. Tarkoituksena oli parantaa mopoautolla liikkuvien turvallisuutta. Sallitun nopeuden nostaminen 15 kilometrillä lisää merkittävästi muiden liikkujien turvattomuutta. Taajamissa on kuitenkin paljon myös 30 kilometrin nopeusrajoituksia. Mielestäni teoria- ja ajo-opetusta pitäisi ehdottomasti olla enemmän! Toivottavasti huoleni on turha.