Keräyksellä naisjuristin muotokuva Helsingin yliopistolle

Varatuomari Helvi Sipilä kotonaan vuonna 1981. Sipilä työskenteli vuosina 1972–1980 YK:n apulaispääsihteerinä. Hän oli ensimmäinen nainen kyseisessä tehtävässä.

Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta Porthaniassa on koristeltu merkittävien lakimiesten arvovaltaisilla muotokuvilla, ja hyvä niin.  Mutta missä ovat esimerkiksi Helvi Sipilä, Tarja Halonen, Pirkko K. Koskinen, Kirsti Rissanen…? Aivan, eivät missään. Yksi pieni pronssinen naisjuristin pää löytyy – oletko koskaan huomannut?

Yksi pieni pronssinen naisjuristin pää löytyy – oletko koskaan huomannut?

Tähän seikkaan törmäsi dosentti Immi Tallgren, joka päätutkijana valmistelee kansainvälisen oikeuden historian tutkimusprojektia Erik Castrén -instituutille ja London School of Economicsille. Projektissa analysoidaan muun muassa vallitsevia käsityksiä siitä, keitä oikeustieteessä ja juristiammateissa on pidetty merkittävinä henkilöinä.

Syntyi sivuprojekti: 15. marraskuuta 2020 käynnistyi kolme kuukautta kestävä muotokuvakeräys taideteoksen lahjoittamiseksi tiedekunnalle. Teoksella halutaan kiinnittää huomiota muistamisen sukupuolittuneisuuteen ja vaalia tiedekunnassa opiskelleiden ja opettaneiden naisjuristien merkitystä ja työpanosta.

Teoksella halutaan kiinnittää huomiota muistamisen sukupuolittuneisuuteen.

Keräystoimikunnan jäseniä ovat professori Martti Koskenniemi, professori Päivi Leino-Sandberg, Pykälä ry:n opintovastaava oik.yo Saara Palo, taidekuraattori Mariliis Rebane, tohtorikoulutettava Parvathi Menon, dosentti Immi Tallgren (puheenjohtaja) ja Anna van der Velde (sihteeri). Toimikunnan työssä on mukana myös HY:n kuraattori Marja Niemi.

Talven mittaan blogissa tutustutaan lahjoitettavan taideteoksen valintakriteereihin, vaihtoehtoihin ja taiteilijaan.

Keräyksestä saa lisätietoja blogista. Blogissa keskustellaan hankkeen taustoista, muotokuvataiteesta ja tiedekunnan historiasta. Talven mittaan seurataan keräyksen etenemistä sekä tutustutaan lahjoitettavan taideteoksen valintakriteereihin, vaihtoehtoihin ja taiteilijaan.