Jenny Wolfram on yrittäjäsieluinen juristi

Tämän juristi Jenny Wolfram pani merkille perustaessaan vastavalmistuneena Brandbastion-nimistä yritystään vuonna 2013. Yritys analysoi ja puhdistaa asiakkaiden sosiaalista mediaa yhdistämällä tekoälyä ja manuaalista työtä.

Jenny Wolfram jos kuka on osoitus siitä, että maailma on avoin nuorille suomalaisille kielitaitoisille juristeille. Useimmat Brandbastionin asiakkaista ovat USA:ssa, josta on nyttemmin tullut melkeinpä Jennyn toinen kotimaa.

– Nykyään asiakkaita on periaatteessa ympäri maailmaa ja henkilöstöä eri aikavyöhykkeillä. Sosiaalinen mediahan toimii ympäri vuorokauden, ja siksi meidänkin on oltava aktiivisia yötä päivää, hän sanoo.

Sen sijaan, että olisi ensin testannut toimintaa Suomessa pienessä mittakaavassa, Jenny Wolfram päätti panostaa heti globaaleille markkinoille ja aloittaa USA:sta. Toiminnan aloittamisessa siellä häntä auttoi paljon se, että hän oli juristi.

– Se toi itseluottamusta neuvotteluihin, ja lisäksi juristeja arvostetaan Yhdysvalloissa. Mutta näin kyllä aluksi mörköjä sopimusluonnoksissa, jotka oikeastaan olivat täysin vakiomuotoisia, hän nauraa.

Kieli houkutteli Jenny Wloframin juridiikan pariin

Yksi syy siihen, että Jenny Wolfram alkoi opiskella oikeustiedettä, oli se, että hän oli aina ollut kiinnostunut kielistä.

– Juridiikassa on pitkälti kysymys sanoilla työskentelystä. Se näkyy myös Brandbastionin liiketoiminta-alueella, jossa on kyse sellaisten sanojen ja lauseiden löytämisestä, jotka voivat vahingoittaa yritystä sosiaalisessa mediassa esitetyissä kommenteissa, hän kertoo.

Ajatus yrityksestä syntyi, kun Jenny Wolfram oli Helsingin yliopistossa lakiopintojensa loppuvaiheessa. Hän huomasi Australiassa sattuneen oikeustapauksen, jossa lääkealan yritys tuomittiin valheen esittämisestä yrityksen Facebook-sivulla erästä lääkettä koskevan kommentin perusteella.

– Kommentti ei pitänyt paikkaansa, ja tuomioistuin katsoi, että kaikkia kommentteja voidaan pitää osana yrityksen markkinointia, riippumatta siitä, kuka ne kirjoittaa, hän selostaa.

Tämä sai Jenny Wolframin tutkimaan eri yritysten Facebook­-sivuja, eikä kestänyt kauan, kunnes hän ymmärsi, miten paljon vahingollisia kommentteja ja merkillisiä linkkejä monien yritysten Facebook-, Instagram- ja YouTube-tileillä vilisee.

– Koska tuolloin ei ollut olemassa mitään palvelua, joka tarjoaisi vahingollisten kommenttien reaaliaikaista suodatusta uutisvirrasta, näin selvän markkinaraon ja perustin Brandbastionin.

Brandstation kasvaa voimakkaasti

Brandbastionin ensimmäinen asiakas oli amerikkalaisyritys, jota ovat seuranneet monet muut. Alun jälkeen kasvu on tuplaantunut joka vuosi, niin että yhtiön budjetoitu liikevaihto meneillään olevalla tilikaudella on pari miljoonaa euroa.

– Palvelumme analysoi reaaliajassa jokaista asiakasyritysten saamaa kommenttia. Kun sivustolle tulee tuntematon kommentti tai linkki, se tarkistetaan välittömästi, ja vahingollisiksi todetut siirretään tietokantaan. Tällä tavoin automatiikka lisääntyy kaiken aikaa, Jenny Wolfram sanoo.

Hän kertoo, että palvelu voidaan sovittaa kaikkiin sosiaalisen median kanaviin ja että se ottaa huomioon myös emojit ja kuvat.

– Koska monet asiakasyritykset toimivat globaalisti, palvelu toimii lähes 50 kielellä.

Yrityksen jatkuvasti kasvava tietokanta semanttisesti luokiteltuine sisältöineen käsittää miljoonia sanoja ja fraaseja. Nykyisestä 42 henkilön

henkilöstöstä runsaat puolet työskentelee tietokannan päivityksen parissa.

– Kilpailu on kasvanut valtavasti, mutta alussa saamamme ison etumatkan ansiosta olemme pystyneet vahvistamaan asemamme yhtenä alan johtavista yrityksistä, Jenny Wolfram toteaa.

Vahingollisten kommenttien poistamisen lisäksi Brandbastion suojaa asiakasyrityksiä myös erilaisia uhkia, huijauksia, vääriä tilejä ja vääriä piraattisivustoille johtavia linkkejä vastaan. Tämän takia amerikkalainen elokuvateollisuus on tärkeä asiakasryhmä.

Tietokantansa avulla Brandbastion voi myös vastata asiakkaiden sosiaalisessa mediassa yrityksille esittämiin tyypillisiin kysymyksiin.

– Esimerkiksi monet suomalaisyritykset ovat huonoja vastaamaan näihin kysymyksiin, mikä on yrityksen maineelle yhtä lailla uhka kuin vahingolliset kommentit, Jenny Wolfram sanoo.