Jenny Wolfram: Jurist med företagarsjäl

Det här tog jurist Jenny Wolfram fasta på då hon som nybliven jurist grundade företaget Brandbastion 2013. Företaget analyserar och putsar kundernas sociala medier med hjälp av en kombination av artificiell intelligens och manuellt arbete.

Jenny Wolfram är ett bevis, om något, på att världen är öppen för unga, språkkunniga jurister från Finland. De flesta av Brandbastions kunder finns i USA som numera är något av hennes andra hemland.

– Nu har vi kunder i princip över hela världen och anställda i olika tidszoner. De sociala medierna är ju öppna dygnet runt så det gäller också för oss att vara igång dygnet runt, säger hon.

I stället för att först testa tjänst­en i liten skala i Finland valde Jenny Wolfram att direkt satsa på den globala marknaden, med start i USA. När verksamheten skulle startas upp där hade hon stor nytta av att hon var jurist.

– Det gav självförtroende i förhandlingarna och dessutom värderas jurister i USA. Men samtidigt såg jag i början också spöken i avtalsupplägg som egentligen var helt standardavtal, skrattar hon.

Lingvisten

En orsak till varför Jenny Wolfram började studera juridik är att hon alltid varit intresserad av språk.

– Juridik går i hög grad ut på att arbeta med ord. Det syns också i Brandbastions affärsområde som går ut på att finna ord och meningar som kan skada ett företag i kommentarer på de sociala medierna, säger hon.

Starten till företaget var när Jenny Wolfram var i slutskedet av sina juridikstudier vid Helsingfors universitet. Hon observerade ett rättsfall i Australien där ett farmacibolag blev dömt för att ha farit fram med osanning på grund av en kommentar om en medicin på företagets Facebooksida.

– Kommentaren stämde inte och domstolen ansåg att alla kommentarer kan anses vara en del av företagets marknadsföring, oberoende av vem som skriver dem, säger hon.

Det fick Jenny Wolfram att börja kolla upp olika företags Facebook­sidor och det räckte inte länge innan hon insåg att det vimlade av skadliga kommentarer och märkliga länkar på många företags Facebook-, Instagram- och Youtube-sidor.

– Eftersom det då inte fanns någon tjänst som erbjöd sig att filtrera bort skadliga kommentarer i realtid ur kommentarflödet, såg jag en klar affärs­nisch och grundade därför Brandbastion.

Växer kraftigt

Brandbastions första kund var ett amerikanskt företag som har följts av många fler sedan starten; tillväxten har fördubblats varje år så att bolagets budgeterade omsättning för pågående räkenskapsår är ett par miljoner euro.

– Vår tjänst analyserar i realtid varje kommentar som kundföretagen får. När det kommer en okänd typ av kommentar eller länk kollas den omedelbart och läggs in i databasen om den är skadlig. På det sättet utökas automatiken kontinuerligt, säger Jenny Wolfram

Hon berättar att tjänsten kan anpassas till alla typer av sociala medier och att den också beaktar emojin och bilder.

– Eftersom många av kundföretagen verkar globalt fungerar tjänsten på närmare 50 språk.

Företagets hela tiden växande databas över semantiskt kategoriserat innehåll innehåller miljontals ord och fraser. Av personalen på i dagsläget 42 personer arbetar drygt hälften med uppdatering av databasen.

– Konkurrensen har ökat massivt, men tack vare att vi fick ett stort försprång i starten har vi kunnat befästa vår ställning som ett av de ledande företagen i branschen, säger Jenny Wolfram.

Förutom att ta bort skadliga kommentarer skyddar Brandbastion också kundföretagen mot olika hot, svindlerier, falska konton och falska länkar till piratsidor. Därför är den amerikanska filmindustrin en viktig kundgrupp.

Brandbastion kan med hjälp av sin databas dessutom besvara typiska frågor som ett företags kunder ställer på de sociala medierna.

– Till exempel många finländska företag är dåliga på att besvara de här frågorna, vilket är ett hot mot företag­ens rykte på samma sätt som skadliga kommentarer, säger Jenny Wolfram.